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Train Arrière CRX 88 <> 89-91 => Train directionnel
vincentes2000 Hors ligne
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20-07-2005, 11:10:08   -   Train Arrière CRX 88 <> 89-91 => Train directionnel
Hello

J'trouvé sur le site du Mag Americain Sportcompactcarweb, des infos intéressantes sur les CRX de 1988.

Effectivement, les bras inférieur arrières sont différents entre les modèles 88 et 89-91 (ça beaucoup le savent), ce qui serait en fait un train directionnel passif !!

Avez vous des informations plus précise sur l'éfficacité de ce train arrière ( 88 ) par rapport au train des 89-91 ?


SOURCE : http://www.sportcompactcarweb.com/projec...c_projcrx/

Citation :The 1988 CRXs are slightly lighter than any of the subsequent years' models, thanks to their conventional seat belts. 1989 and later cars had door-mounted passive restraints that required stronger, heavier doors. The '88 CRX also has a different rear suspension than any other CRX. Honda's unique sort-of-double-wishbone, sort-of-trailing-arm rear suspension uses a toe control link and a compliance bushing in concert to give a passive rear steering effect.

On the 1988 models, the passive rear steering is exceptionally strong, making them extremely nimble. On later years, much of the rear steering was tuned out, bringing handling more in line with conventional front drivers. Many road racers prefer the earlier car's more aggressive handling, but warn that they must be tuned differently. A big rear anti-roll bar that you would use on any other Civic or CRX is an invitation for snap oversteer on an '88. Most CRX experts agree that for a street car, '89 and later cars are preferable.

Also unique to the '88 rear suspension is a rear main lateral link or lower control arm (what you call it depends on whether you consider it a trailing arm or double wishbone suspension) of stamped steel rather than the cast iron arms of later cars. The rear shock attaches to the control arm with an eyelet, rather than the fork used on later cars. The only other U.S.-market Honda to use this style rear control arm is the Integra Type R, though many of the high-performance Japanese models used this rear arm.
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20-07-2005, 14:06:28   -    
Salut voici les éclatés des pièces de suspension arrière 88 et 89 en pdf...

http://rapidshare.de/files/3203981/suspe...8.pdf.html

http://rapidshare.de/files/3203994/suspe...9.pdf.html

Moi je n'y vois pas de différence au niveau des mobilités des pièces... la seule notable est le "lower arm", en 88 c'est une pièce emboutie et en 89 c'est une pièce moulée/usinée... ce qui oblige à modifier la fixation inférieure de l'amortisseur d'où 88 --> oeuillet et 89 et + --> fourche

Je n'y crois pas à cette histoire de train directionnel passif...
Dans les deux cas il y a de légers jeux possibles dûs aux silent blocs mais rien de significatif...

Je suis persuadé qu'il n'y a aucune différence de fonctionnement entre les deux, à mon avis c'est plus une modification pour impératifs de production...

Je précise que j'ai un ed9 1988 avec le bras inférieur embouti et non, je n'ai pas l'effet 4WS!!! LOL LOL LOL

D'autres avis???

1988 Crx ED9 - 1990 Civic EE9 - 2000 S2000 AP1 - 1990 Crx EE8
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20-07-2005, 14:12:23   -    
De mon coté, je suis spectique aussi d'une différence de comportement...

Il disent aussi que la Integra Type R a aussi ce type de train arrière... ???

Citation :The only other U.S.-market Honda to use this style rear control arm is the Integra Type R,
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20-07-2005, 14:32:51   -    
En fait je suis même sûr que c'est faux, j'ai trouvé d'autres vues qui confirment ce que j'ai dit avant, quelques pièces ont été changées mais le fonctionnement (la cinématique) de la suspension arrière est identique... On sait par ailleurs que les pièces sont intercheangeables...
Pour ce qui est de l'ITR par contre, je ne suis pas la bonne personne à qui demander, je ne connais pas.

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20-07-2005, 14:56:21   -    
Source : http://forums.beyond.ca/showthread/t-1761.html

Citation :88 CRXs all had a passive 4WS system that basically involves the rear suspension giving out under heavy loads so that the rear wheels would have some directionality.

This was intended to give better track performance (which it did), but after 1988, Honda tuned this out of the newer CRXs because they wanted the CRX to handle more like a conventional FWD. Passive 4WS wasn't practical for street use, because the tail would give out unexpectedly for a FWD.

Mais toujours pas de véritable source ....
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20-07-2005, 15:05:23   -    
Source plus sérieuse : Honda Tech

http://www.honda-tech.com/zerothread?id=690666
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20-07-2005, 15:13:07   -    
J'aime bien le commentaire du gars, surtout le What The Fuck du début!!! LOL LOL LOL

"WTF are they talking about different "passive rear steering" compared to 89-91? its only the lower control arm and shock mounting thats different right? anyone else have a clue and fill me in?"

Il a l'air clair que non y'a rien de différent au niveau comportement

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